Hullaszag marketing

A pénznek nincs szaga. Mindegy honnan van.

A pénznek nincs szaga. Mindegy honnan van.

Több ezer éve tudjuk, hogy a pénznek nincs szaga. “Pecunia non olet!” mondta vagy kétezer éve Titus Flavius Vespasianus római császár, amikor felrótták neki, hogy megadóztatja a római nyilvános vécéket. A fenti mondást azóta is szívesen idézik, minden olyan esetben, ahol a profit, a bevétel elsőbbséget élvez erkölcsi, morális, kegyeleti, magánéleti, stb. szempontokkal szemben.

Nos az internet sem különbözik a való világtól e tekintetben, a weben is találkozhattunk számos olyan tudatosan megépített vagy talán a hirdető által fel sem ismert “szerkezettel”, ahol a hirdető, az üzemeltető a “hullaszag” marketing erejét próbálta direktben vagy áttételesen csengő forintokban viszontlátni.

Ál-gyászhírrel terméket eladni

Nos nemrég egy direktmarketing kampány keretében gyászhírnek tűnő dm-levelet kaptak a címzettek, amiben egy konkrét (vagy annak látszó) személy gyászhírét közlik a címzettekkel.

“Sajnálattal tudatjuk mindazokkal, akik tisztelték és szerették, hogy ifj. Szamosi Pál 2013.02.12.-én autóbalesetben elhunyt.A temetéséről a későbbiekben tájékoztatjuk a rokonokat, ismerősöket.”

Ezután a levél aláírójaként megjelölt Erika kifejti, hogy férje elaludt a volánnál, de ha hallgatott volna rá és megvette volna az elalvásgátlót (ami az alábbi xy weboldal címen elérhető) még most is élne. De a kedves férje smucig volt, így meghalt.

A levél részletesen itt a hir24 oldalán olvasható el.

A levél ilyenmódon azt üzeni, hogy ha a kedves olvasó nem akar elpatkolni – mint a kitalált Szamosi úr – akkor jobb ha befektet egy ilyen elalvásgátló készülékbe.
A hírrel kapcsolatosan az Önszabályzó Reklám Testület is nyilatkozott és kifejtik, hogy a Magyar Reklámetikai Kódex minimum két cikkelyét is sérti a fenti reklámozás:

5. Cikkely A reklám azonosíthatósága
(1) A reklám ebbéli minőségének – annak helyétől és közzétételének, küldésének technikai megoldásától függetlenül – egyértelműen azonosíthatónak kell lennie.
3. Cikkely Alapelvek
(6) A reklámozásban figyelembe kell venni a társadalom általánosan elfogadott erkölcsi-etikai normáit, valamint a közízlést.

Az 5. Cikkelyben foglaltak viszonylag egyszerűen értelmezhetőek, a közízlés(3. Cikkely) azonban már nehezebb fogalom, értelmezésre, bizottság felállításra van szükség alighanem.

Kómában fekvő hírességgel lájkolót, rajongót szerezni

Most februárban Norbi Update marketingese(nem először) kicsit talán túllőtt a célon. A marketing akciónak az apropót Cipő szívleállása adta, és a tény, hogy Cipő(a Republik frontembere) komában, gégemetszéssel fekszik valamely klinikán.

A like begyűjtő post így hangzott:

“Van az életnek egy küszöbe, amikor az embert csak egy kis lépés választja el a végleges úttól. Emlékszem, amikor egy képzeletbeli pókhálóba is kapaszkodik az ember. Ilyenkor minden áldás, minden gondolat egy segítő energia lehet. Kérem egy lájkkal kívánjunk életet és jobbulást Bódi László Cipő számára.”

NORBI UPDATE postja Cipőről a Facebookon

NORBI UPDATE postja Cipőről a Facebookon

A post itt tekinthető meg: http://www.facebook.com/update1

Félelmetes, hogy ez a céges oldal a Norbi Update ezzel a posttal, most amikor e cikket írom közel 17,000 megosztást és közel 40,000 like-ot tudott összegereblyézni magának. (ez persze a magyar közönséget is minősíti)
A post módszere, hogy a Cipő melletti együttérzést felhasználva arra buzdít, hogy lájkoljuk a Norbi Update oldalát, mert ezzel segítjük Cipő gyógyulását. A két dolognak(like és gyógyulás) nincs bizonyítható köze egymáshoz, ellenben a vállalkozás forgalma, a vállalkozás és ezzel együtt a termékek ismertsége  és a lájkok száma igenis összefügg, korelál egymással.

Halott gyermek fotójával adományt gyűjteni

Nem most történt, de ebbe a cikkbe nagyon belekívánkozik az a 2010-es eset is, amikor egy temetés képein egy halott kislány fotójával egy rákellenes alapítvány az emberek 1 % -os adóját próbálta a számlaszáma felé terelni. Az üzenet egyszerű volt: itt egy halott kislány, aki akár megmenthető lett volna. Ha támogatja az alapítványt adója egy százalékával, elkerülhető lehet az ilyen eset, a rák legyőzhető. A hirdetés úgy másfél éve komoly visszhangra lelt szakmai körökben és a médiában. Bővebben például Tvrtko pokoli.hu honlapján.

 

Gyilkosság hírével több tízezres látogatói forgalmat elérni

Hírekkel foglakozó weboldalak háza tájáról ismert az a jól működő a látogatókat szerző módszer, miszerint egy megfelelő halálhírrel és némi pénzzel akár több tízezres, akár százezres napi látogatói forgalmat lehet generálni a megcélzott weboldal vonatkozásában.
A gyilkosság (lehetőleg legyen brutális, gyermek sérelmére elkövetett, de minden gyilkosság jó erre a célra) hírét minél korábban kell elcsípnie az üzemeltetőnek és azonnal feltenni a weboldalra. Majd rögtön egy jól megírt postban a weboldalra feltett hírt ki kell tenni a weboldal(vagy kapcsolódó személy, kapcsolódó fake profil) facebook oldalára(persze nem árt, ha az oldal legalább 1-2 ezres kapcsolati hálóval rendelkezik) és egy promotált postként 5 dollárral megtolva iszonyú gyorsan és hatékonyan fogják a felhasználók tovább osztani a postot, a bejegyzést, ezzel égbe tolva a weboldal látogatói forgalmát. Ha pedig nagy a látogatói forgalom, avval bizony lehet pénzt keresni.

A halál is áru ebben a vonatkozásban és a sokan meg is próbálnak belőle hasznot húzni az interneten is(ne csak a temetkezési vállalkozó éljen belőle), és mivel ezen marketing struktúrák annyira összetettek, az üzenet kibogozása nem egyszerű, az emberek ingerküszöbe, a közízlés folyamatosan változik, így még sok ilyen aktivitással fogunk találkozni a jövőben.

Reklámetikai elvekbe, közízlésbe, erkölcsi normákba ütköző reklámokat
a Reklám Testületnél ide kattintva lehet bejelenteni.

(hőbör)

Comments are closed.