Minősített e-kosár, tanusítvánnyal

Webshopokra kitalált minősítési rendszer

Webshopokra kitalált minősítési rendszer

Válság ide, vagy válság oda a magyarországi internetes kiskereskedelmi forgalom folyamatosan képes a növekedésre. A 2001-ben még csak éppen pislákoló piac növekedése szép, akár exponenciális görbének is nevezhető függvény szerint fejlődik. Tavaly a neten értékesített termékek (ez az adat az értékesített szolgáltatásokat nem tartalmazza) forgalma elérte a 155 milliárd forintot. Szép summa.
De számoljuk át valami megfoghatóra.

Mondjuk legyen egy átlagos hazánkban értékesített mobiltelefon ára: 80,000 Ft. A 155 milliárd forint tehát, (155 000 000 000 / 80 000) 1937500 db mobiltelefon értékesítésének felel meg. Tehát tavaly közel kétmillió darab mobiltelefonnak értékének megfelelő összegben értékesítettek terméket webáruházakban Magyarországon, ami a teljes kiskereskedelmi forgalom 2,4 % -a.
Ezévre a becslések, a kereskedők várakozása további 16 %-os növekedést vetít előre, a forgalmat valahová 175-180 milliárd forint közé várják, ami már akár az összes kereskedelmi forgalom 3 %-át is jelentheti, olvasható többek közt a GKIeNET kutatásából.
Szóval a forgalom nő, a webshopok fejlődnek, de a webshopok többsége nincs teljesen tisztában a webet regulázó jogszabályok, előírások paragrafusaival.

“Akkor már csak azt kell eldönteni, hogy kereskedni akarunk-e vagy jogászkodni?” panaszkodik valaki egy a témába vágó fórumon. Nos igaz, ez megint egy olyan terület, ahol viszonylag könnyű a mindig üres államkasszát kicsit kiegészíteni és könnyű a nem jogász kereskedőt a falhoz állítani. De most ezen a területen is van előrelépés.

A Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Egyesület kitalált és létrehozott egy a webshopokra pozicionált minősítési rendszert, amely alapvetően a webshopok jogi megfelelősségét hivatott jelezni és bizonyítani. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság közreműködésével kidolgozott minősítés négy lépcsős, négy lépésben abszolválható.

Először is a veddaneten.hu weboldalon regisztrálni kell a “Regisztrálom a webáruházam” menüpont alatt: email és jelszó, aktiválás, a szokásos folyamatok.

Ha ezzel megvagyunk – második lépésben – fel kell tölteni a webáruház adatait: név, leírás, url, kategória, kontakt adatok, stb. Az adatok az adminisztrátor jóváhagyása után élesednek. Az én esetemben ez egy órán belül megtörtént. Ezután a weboldal már mint egy “linkfarm működik”, kategóriákban kereshetünk és a szépen felcímkézett link akár a webáruház keresőoptimalizálásában is segíthet azon túl, hogy talán (ez majd elválik) látogatói forgalmat is generál.
Hátrány, hogy egy regisztrációhoz csak egy webshopot lehet feltölteni, így ha mondjuk egy fejlesztő, vagy adatvédelmis több shopot is kezel több email cimmel több profilt kell létrehozzon. A weboldal bizonyos részei (találatok szűkítése) nálam chromeban nem működnek(ma október 19.-én), de lehet idővel megjavulnak.

A harmadik szakasz az önellenőrzés az igazán izgalmas: itt hét témakörben, tesztszerűen a profilban feltöltött webshopot ellenőrizhetjük le, pontosabban a jogi megfelelősség sarokpontjaira tesz fel kérdéseket a rendszer. Például:

“A webáruház rendelkezik ASZF-el? igen/nem”

A kérdések kézen fogósak,  tesztszerűek, a megválaszolás önbevallós és természetesen a rendszer nem képes automatikus ellenőrzésre.

A megfelelősség ellenőrzése tesztszerűen végrehajtható

A megfelelősség ellenőrzése tesztszerűen végrehajtható

 

De arra tökéletes, hogy egy webshop tulajdonos/üzemeltető leellenőrízhesse, hogy minek kellene megfelelnie a webáruházának. Egyfajta mankóként is használható az eszköz, és ha mindenre tudjuk a választ és a dokumentum is megvan az áruházban akkor már majdnem nyugodtan alhatunk.

Azért vannak benne furcsa dolgok, amelyek kicsit megkérdőjelezik a kidolgozott rendszer alaposságát, például a következő kérdésre:

“Amennyiben a kiszállítás díja összeghatártól, súlytól függ, az erről szóló tájékoztatás”

az igen/nem válasszal felelhetünk, de mit? A mondat vagy nyelvtanilag, vagy logikailag sántít.
Vagy például van a következő tesztkérdés:

“Az oldal ad lehetőséget arra, hogy a vásárló adatainak marketing célokra történő felhasználását ne engedélyezze.”

Ez a kérdés azért fura, mert nincs értelme. Nem kell ilyen gomb az oldalra, mert alapból nem lehet az adatokat marketing célra felhasználni, csak ha ahhoz az adattulaj hozzájárul. Akkor meg miért volna követelmény?
De ne akadjunk fel ilyen apróságokon, reméljük a hibákat javítják és egészen jól használható eszközzé válik majd az üzemeltetők számára ez az oldal. Töltsük ki, teszteljük oldalunkat!

És ha kitöltöttük az önminősítést, döntéshelyzetbe kerülünk. Jöhet a negyedik lépés! Ha befizetünk a SzEK számlájára 23,000 Ft + áfát, akkor a SzEK szakemberei az önellenőrzésünket is használva leellenőrzik a webshopot és ha megfelelünk, akkor két évre megkapjuk a tanúsítványt és a jogot, hogy a minősítést jelző védjegyet feltüntethetjük a webshopon. Emellett webáruházunk felkerülhet a megbízhatónak minősített webshopok listájára is. A Vedd a neten! oldalán a fogyasztók így könnyedén tájékozódhatnak, hol érdemes vásárolniuk, de megtalálják a minősített cégek adatait, illetve jelezhetik észrevételeiket, panaszaikat is.

(hőbör)

Comments are closed.