keresés

információk

Webshop büntethetősége I.

A webshop üzemeltetője beazonosítható-e?
A webshop üzemeltetője beazonosítható-e?

Az üzemeltető beazonosíthatósága
Vannak fizikailag létező boltok, ahol az éves költségek közé a tulajdonosok eleve betervezik a várható büntetés(ek) összegét. Azt mondják 100%-osan megfelelni úgysem lehet, a büntetés elkerülésének az esélye nulla, így a büntetés működési költség kategóriába került.
Nos a webshopok esetében sem egyszerű a helyzet, számos szabályt kell figyelembe venni, számos ponton csúszhat el a jogkövető webshoptulajdonos, webshop-üzemeltető még ha megpróbálja minimalizálni is ez irányú kitettségét.

Az első fontos és jogos szempont egy webshoppal kapcsolatban a beazonosíthatóság: a shop mögött fizikailag is létező, az értékesítést végző szolgáltató, vállalkozó, jogi személy egyértelműen és egyszerűen beazonosítható legyen. Ennek érdekében az alábbi adatok webshopban történő elérhetősége erősen ajánlott:

1., Cégszerű elnevezés: cégnév, egyéni vállalkozói név

XY kereskedelmi Kft. vagy Kovács Gizella egyéni vállalkozó. Ha nagyon elegánsak akarunk lenni megadhatjuk a webshop üzemeltetőjét név szerint, vagy a kapcsolattartó személy nevét. Ezáltal nemcsak jó diákként a csillagos ötöst próbáljuk megcélozni egy esetleges hatósági rapport esetén, de a vásárlók is nagyobb bizalommal lesznek a webáruházat illetően.

2., Szolgáltató, vállalkozó székhelye, telephelye, illetve lakcíme

Meg kell adni a vonatkozó címadatokat, értelemszerűen ki milyennel rendelkezik. Ezek az adatok például a kapcsolat menüpontban kényelmesen elhelyezhetők.

3., Cégjegyzékszám vagy egyéni vállalkozói nyilvántartási szám(vállalkozói igazolvány szám) vagy kereskedelmi nyilvántartási szám

Meg kell adni a cégjegyzékben szereplő BS-CF-NNNNNN formátumú cégjegyzékszámot, vagy egyéni vállalkozó esetén a 8 jegyű nyilvántartási számot és ha betonbiztos megoldásra törekszünk az EV vagy ES betűvel kezdődő egyéni vállalkozói igazolvány számot is.

4., Cégbíróság vagy egyéni vállalkozót nyilvántartásba vevő hatóság(okmányiroda) megnevezése vagy nyilvántartásba vevő jegyző megnevezése

Például:Bejegyző cégbíróság: Fővárosi Bíróság, mint Cégbíróságvagy egyéni vállalkozó esetében:Bejegyezte: Budapest Fővárosi 10 kerületi Önkormányzat Jegyzője

5., Szolgáltató elérhetősége (e-mail cím)

Minimum egy e-mail címet meg kell adni az elmarasztalás kivédése szempontjából, de talán célravezetőbb lehet beszédes e-mail címek alkalmazása, mint pl. info@xcég.hu, rendeles@xcég.hu, szerviz@xcég.hu, ugyvezetes@xcég.hu, stb

6., Szolgáltató egyéb elérhetősége (telefonszám vagy elektronikus bejelentőlap)

Egy komoly webshop számára egyébként is nyilvánvaló érdek, hogy telefonon is elérhető legyen nemcsak az eladandó termékek, szolgáltatások vonatkozásában, hanem a reklamáció kezelés, szállítási költségekre vonatkozó információkérés, stb. vonatkozásában is. Itt is megadhatunk több telefonszámot, esetleg fax számot(ha rendelkezünk ilyennel) és nem utolsósorban itt jelezhetjük, hogy az ügyfélszolgálat mikor van nyitva, mikor érdemes telefonálni.

Gyakori megoldás a „küldjön e-mailt nekünk”, „kérdése van, tegye fel” az üzemeltetőnek üzenetet küldő űrlap működtetése, ahol a vásárló, a látogató kérdést tehet fel, észrevételt fogalmazhat meg.

7., Adószám

Nincs mi hozzátenni, fel kell tüntetni a 11 jegyű xxxxxxxx-y-zz formátumú adószámot, amely Magyarországon a vállalkozási tevékenységet folytató magánszemélyek, jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társaságok és jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságok részére az adóhatóságáltal kiadott azonosító.

8., Hatósági engedély (amennyiben a tevékenységhez szükséges)

Külön jogszabály közrendi, közbiztonsági, egészségvédelmi, közegészségügyi, környezetvédelmi okokból egyes termékek forgalmazását hatósági engedélyhez köti. Amennyiben a termékcsoport megköveteli a hatósági engedély megnevezését és azonosítóját is fel kell tüntetni a webshop vonatkozó szekciójában.

(ht)

Kapcsolódó jogszabály:


2001. évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről